Relaks absolutny -Joga regeneracyjna (restorative yoga) i joga nidra (joga snu)
Kraków

29.03.2020 godz 17.00-19.00 


Joga regeneracyjna to najdelikatniejszy, najbardziej relaksujący z istniejących rodzajów jogi, mający na celu zwalczanie stresu i rozluźnienie chronicznie napiętych mięśni. W czasie zajęć wykonywanych jest zaledwie kilka pozycji, przynosząc odprężenie ciała i ukojenie systemu nerwowego.

Pomoce, takie jak wałki czy koce pozwalają pozostać wygodnie w jednej, zazwyczaj leżącej, pozycji przez długi okres czasu. Każda sekwencja pozycji regeneracyjnych zawiera zestaw pozycji umożliwiających ułożenie kręgosłupa we wszystkich możliwych kierunkach (bardzo delikatne i podparte wygięcia w tył, skłony w przód czy skręty). Joga regeneracyjna jest przyjemna i głęboko relaksująca. Dzięki całkowitemu poddaniu się sile grawitacji, ciało rozciąga się powoli i delikatnie w sposób pasywny, a napięcia stopniowo znikają z ciała.

 
 

Ten rodzaj jogi wpływa bezpośrednio na system nerwowy, pomagając dezaktywować tryb 'fight or flight' („uciekaj albo walcz”), uruchamiany przez nas bezwarunkowo w sytuacjach stresowych i zastąpić go trybem 'rest and digest' („odpoczywaj i traw”). W czasie zajęć dajemy możliwość pełnego odpoczynku – bez silnego rozciągania się, bez wzmacniania, bez stawiania swojemu ciału wymagań.


Joga regeneracyna jest wspaniałym antidotum na przewlekły stres czy fizyczne zmęczenie, przepracowanie. To rzadka okazja na zatrzymanie się, bierność, poddanie się, eliminację zbędnych bodźców. Testy kliniczne dowiodły skuteczność jogi regeneracyjnej w redukowaniu symptomów ataków paniki, depresji, a nawet chronicznego bólu.


Joga nidra czyli joga snu, to forma głębokiej relaksacji. Joga nidra jest metodą, która inicjuje proces introspekcji i pasywnej uważności. To wewnętrzna podróż, która polega na obserwacji i doświadczaniu tego wszystkiego, co w danej chwili pojawia się w obrębie ciała, umysłu i ducha. Joga nidra przynosi całkowitą relaksację przy zachowania stanu całkowitej świadomości.

Joga nidra składa się z dwóch głównych części. Podczas wprowadzenia świadomie obserwujemy nasze ciało podążając za wskazówkami prowadzącego (skanowanie ciała). Skupiając się na swych odczuciach, przerywamy nieustanny ciąg myśli przepływających przez umysł. Druga część to prowadzona medytacja z wizualizacjami, często przybierająca formę podróży w piękne i bezpieczne miejsce.  


30- minutowa sesja Jogi Nidry jest ekwiwalentem około 3 godzin głębokiego snu. Joga nidra uwalnia napięcia, głęboko rozluźnia i relaksuje, zmniejsza niepokój (oraz jego psychosomatyczne objawy), niweluje oznaki stresu oraz pomaga w problemach z bezsennością. Dzięki jej regularnej praktyce można przekształcić swoje wzorce myślowe na lepsze.

O prowadzącej:

Weronika Chaberko

Wkroczyłam na ścieżkę jogi 15 lat temu i od tego momentu nie obejrzałam się w wstecz. Zostałam nauczycielką jogi zaledwie po 3 latach od mojej pierwszej lekcji, w wieku 23 lat. Początkowo szkoliłam się w tradycji jogi Sivanandy, ze względu na jej holistyczne podejście i głębię duchową. Stopniowo zaczęłam doznawać rozczarowania niepotrzebnie sztywnymi ramami sekwencji tego stylu jogi. Po przeprowadzce do Londynu, zaczęłam eksperymentować i czerpać inspirację z innych stylów jogi, szczególnie Scaravelli. Studiowałam jogę Yin u Normana Blaira, znajdując w niej doskonale uzupełnienie klasycznej hatha yogi. Równocześnie, zgłębiałam tajniki masażu tajskiego z Ralfem Marzenem i Kirą Balaskas w Londynie oraz Jackiem Chaiya i Ajarn Sinchai w Tajlandii. To pozwoliło mi zdobyć głębsze zrozumienie ludzkiego ciała oraz w bezpieczny sposób prowadzić moich uczniów w kierunku odnalezienia ich własnych wersji asan (póz jogicznych). Wieloletna praktyka medytacji metodą Vipassany naprowadziła mnie z kolei ku bardziej świadomej i empatycznej praktyce jogi.