Warsztat jogi Iyengara -Stabilność ciała i emocji


23.02.2019 sobota, godz 12.00-14.30


Tym razem skoncentrujemy się na STABILNOŚCI I SYMETRII w ciele.
Równocześnie będziemy mieli okazję odczuć jak stabilność w ciele może przekładać się na równowagę emocjonalną i spokój umysłu.
Hatha joga, nazywana czasem medytacją w ruchu, tym różni się od wielu innych ćwiczeń, że podczas wykonywania asan równocześnie „ćwiczymy” oddech i koncentrację.
Sięgając do źródła filozofii jogi ( Jogasutry Patandżalego, czyli ujętej w 195 aforyzmach istoty jogi ) znajdziemy definicję pozycji jogi czyli asany jako pozycji nieruchomej, stabilnej i wygodnej (sanskr. sthirasukham asanam).
W jodze wykonując daną pozycję, nie dążymy zatem wysiłkowo do rezultatu rozumianego jako wykonanie (siłowo, za wszelką cenę- czyli: „jak to, ja tego nie zrobię…?!;) np. lotosu (padmasana), ale wyruszamy też w podróż umysłem i oddechem po ciele, doświadczając samego procesu, nie zaś starając się osiągnąć natychmiastowy rezultat, choćby i za cenę kontuzji. Dopiero będąc w prawdziwym kontakcie ze swoim ciałem, zyskujemy rozumienie, mogąc dążyć w tej jogicznej podróży do harmonii, mocy i stabilności i to zarówno na poziomie fizycznym jak i psychicznym.
„Kiedy pragniemy rezultatów forsujemy się aby osiągnąć cel…, kiedy się forsujemy, nie możemy czuć… Kiedy praktykujemy siłowo, nie jesteśmy obecni w ciele, nie czujemy sygnałów z niego płynących, nie jesteśmy wtedy świadomi ciała, a jedynie działamy forsownie, na ślepo…” (A. Palkhivala, uczeń B.K.S Iyengara).
Tym właśnie różni się joga od wielu dyscyplin sportowych. Nie jest tu najważniejszy rezultat, ale sam proces, skierowany na poznawanie własnego ciała, bycie w kontakcie z nim, świadomość swoich ograniczeń, możliwości, mocnych i słabszych stron, dysharmonii i umiejętnego, uważnego przywracania za pomocą systematycznej praktyki ciału zdrowia i mocy, a umysłowi spokoju i stabilności.

Prowadzenie Anetta Gibała-Dayet .