Joga kameralnie w Krakowie


JOGA IYENGARA/DLA KRĘGOSŁUPA

Joga Iyengara - to szczegółowo opracowane pozycje wzmacniające, uelastyczniające i regenerujące ciało, które równocześnie poprawiają koncentrację umysłu i korzystnie wpływają na równowagę emocjonalną i hormonalną całego organizmu.
Wyjątkową cechą Jogii Iyengara jest korzystanie z licznych pomocy, m in. koców, kostek, pasków wałków, lin oraz specjalnie zaprojektowanych krzeseł i ławek. Wszystkie one pomagają prawidłowo wykonać pozycje (asany) osobom z rozmaitymi problemami zdrowotnymi. Przemyślane, i szczegółowo dopracowane pozycje, ćwiczone systematycznie pod okiem kompetentnego nauczyciela, leczą dolegliwości, wzmacniają i odprężają prowadząc ćwiczącego do pełni zdrowia i sił witalnych.
Kolejną wyjątkową zaletą jogi Iyengara jest fakt, że w prawie każdej asanie pracujemy nad wydłużeniem i rozluźnieniem kręgosłupa oraz wzmocnieniem mięśni okołokręgosłupowych.
Co nam tak naprawdę daje to wydłużanie i rozciąganie kręgosłupa?
Oprócz tego, że można „urosnąć” nawet parę centymetrów:) to jeszcze coś, co jest bardzo istotne dla naszego zdrowia – czyli rozluźnianie i odciążenie krążków międzykręgowych oraz tworzenie przestrzeni między nimi.
W ciągu dnia gdy chodzimy, biegamy czy siedzimy, „ubijamy” kręgosłup powodując, poza skracaniem nawet o 1cm, że krążki ścieśniają się, a przestrzenie między nimi zanikają powodując naciski i przemieszczenia.
W trakcie praktyki jogi przeciwdziałamy temu procesowi. Dzięki wydłużaniu kręgosłupa przy pomocy pracy mięśni odciążamy nadmiernie ściśnięte przez grawitację krążki, co działa niezwykle korzystnie na całą naszą postawę.
Kolejną korzyścią pracy z kręgosłupem w pozycjach jogi jest wzmacnianie mięśni grzbietowych – w tym głębokich, oraz mięśni brzucha, czyli ogólnie mięśni posturalnych. Słabe mięśnie posturalne prowadzą niestety, prędzej czy później, do schorzeń kręgosłupa. Główną funkcją tej grupy mięśni wraz z kręgosłupem, jest utrzymywanie prawidłowej postawy ciała oraz umożliwienie ruchu. W przypadku gdy te mięśnie nie spełniają swojej roli, ponieważ są zbyt słabe, cały ciężar naszego ciała utrzymywany jest przez kręgosłup, co powoduje jego przeciążenie.

Dzięki pracy w asanach zwiększa się siła i wydajność mięśni, a w połączeniu ze świadomym pogłębionym oddechem, poprawia się także system krążenia oraz praca serca. Wszystkie te czynniki powodują, że po zajęciach jogi czuje się lekkość, rozluźnienie i równocześnie moc.

Korzyści wynikające z regularnego uprawiania jogi:
- niweluje lub znacznie redukuje bóle kręgosłupa
- wzmacnia wytrzymałość i odporność całego organizmu
- uspokaja system nerwowy
- zapewnia psychiczną i emocjonalną równowagę
- harmonijnie rzeźbi sylwetkę


JOGA SIVANANDA

To bardzo klasyczna, statyczna forma jogi, która oparta jest na tradycji, a przede wszystkim na wspaniałej pracy zarówno z ciałem jak i umysłem. Podczas zajęć niezwykle istotną rolę odgrywa prawidłowy oddech, relaks, a także świadomość bycia tu i teraz.
Co jest tak naprawdę najważniejsze? A mianowicie to iż zajęcia te są dla każdego! Nie ma tutaj znaczenia wiek, płeć, stopień, zaawansowania, rozciągnięcia… to kim jesteśmy… każdy może przyjść i wyciągnąć z zajęć to co uznaje za najważniejsze. Poziom zajęć jest dostosowany do poziomu grupy. A co potrzebujemy do zajęć? Wystarczy nam tylko mata, a także koc oraz wygodny strój do ćwiczeń, taki który nie krępuje ruchów – o dawkę pozytywnej energii zadbamy już na zajęciach
Zajęcia rozpoczynają się relaksu początkowego, następnie przechodzimy do ćwiczeń oddechowym – pranajam, aby kolejno rozgrzać nasze ciało, pobudzić się Powitaniami Słońca. Kolejno wykonujemy asany wraz z różnymi wariancjami, aby zatoczyć piękny krąg zajęć i ponownie oddać się błogiemu relaksowi końcowemu. .Metoda ta kładzie nacisk na wyciszenie umysłu i swoich emocji, poprzez niezwykła pracę z ciałem opartą na szacunku do niego i respektującą wszelkie ograniczenia. Zajmuje się nie tylko ciałem, ale także umysłem i duszą.


JOGA DLA DZIECI

Joga dla dzieci to kreatywne zajęcia, łączące edukację z zabawą. Mają one korzystny wpływ na koordynację ruchową, wzmacnianie ciała oraz wpływają pozytywnie na umysł. Dzięki ćwiczeniom dziecko może wypracować właściwą postawę, siłę i równowagę oraz ozwinąć więź z otoczeniem.
Relaksacja pomaga dzieciom stać się uporządkowanym i twórczym.Ćwiczenie jogi od najmłodszych lat pozwala uniknąć wielu wad postawy. Joga jest doskonałą gimnastyką korekcyjną, prowadzi do prawidłowego ustawienia miednicy i kręgosłupa oraz wzmacnia mięśnie całego ciała. Dzieci ćwiczące jogę mają wyprostowaną sylwetkę i silne mięśnie brzucha i pleców.
Joga jest też jedną z niewielu dyscyplin, w których mocno pracują mięśnie STÓP, ma bardzo dobry wpływ na korygowanie takich wad jak płaskostopie lub koślawość stóp i kolan.
Oprócz wzmacniania i rozciągania całego ciała, joga ma bardzo dobry wpływ na rozwój koncentracji, która często jest u dzieci problemem. Regularne ćwiczenia pomagają pozbyć się stresu i napięć. Dzieci uczą się nie tylko wysiłku fizycznego, ale także sztuki efektywnego relaksu.